CULTIVATION OF DISCIPLINE IN INCREASING RELIGIOUS MOTIVATION
Keywords:
culture, discipline, motivation, religionAbstract
: This study aims to discuss the cultivation of discipline in increasing religious motivation at the Syarif Hidayatulloh Islamic Boarding School. This research uses descriptive qualitative method. Research subjects were selected by purposive sampling. Data collection techniques include: observation, interviews, and documentation. The research subjects were the leaders of the Islamic boarding school, the students' teachers, the administrators of the students' organizations, and the students. Data analysis techniques use data collection, data reduction, data display, and verifying. The results and discussion of this study show that the cultivation of discipline carried out at the Syarif Hidayatulloh Islamic Boarding School creates religious motivation in the Syarif Hidayatulloh Islamic Boarding School environment. This is evidenced by data verification with a data assessment rubric, that the results of observations, interviews, and documentation show that increasing the religious motivation of the Syarif Hidayatulloh Islamic Boarding School is through cultivating discipline. This study concludes that the cultivation of discipline is very appropriate in increasing religious motivation.
References
Affandy, S. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Kearifan Lokal dalam Meningkatkan Perilaku Keberagamaan Peserta Didik. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 2(2), 201–225.
Amalda, N., & Prasojo, L. D. (2018). Pengaruh motivasi kerja guru, disiplin kerja guru, dan kedisiplinan siswa terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 6(1), 11–21.
Bima, M. (2021). Penerapan Soft Skill Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Di MA Miftahul Ulum Pagendingan Galis Pamekasan. INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI MADURA.
DEWI, F. R. (2020). PENGARUH KONSELING KELOMPOK DENGAN TEKNIK BEHAVIORAL CONTRACT TERHADAP KEDISIPLINAN PESERTA DIDIK KELAS XI SMK SMTI BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2020/2021. UIN Raden Intan Lampung.
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 90–96.
Hani, E. R., Susanto, K. R., & Kumalasari, B. (2018). Motivasi Masyarakat Desa Batu Gajah Dalam Mengikuti Aktivitas Dakwah Kecamatan Rupit Kabupaten Muratara. IAIN CURUP.
Khotimah, N. (2018). ENGARUH RELIGIUSITAS, KEPERCAYAAN, CITRA PERUSAHAAN, DAN SISTEM BAGI HASIL TERHADAP MINAT NASABAH MENABUNG DAN LOYALITAS DI BANK SYARIAH MANDIRI (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Gresik. JMM17: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Manajemen, 5(01).
Lukitasari, S. (2017). Deskripsi Kedisiplinan Anak Usia 5-6 tahun di kb/tk pedagogia. Pendidikan Guru PAUD S-1, 6(3), 231–240.
Muali, C. (2017). Rasionalitas Konsepsi Budaya Nusantara dalam Menggagas Pendidikan Karakter Bangsa Multikultural. Jurnal Islam Nusantara, 1(1), 105–117.
Mulyani, R., & Muhajang, T. (2020). HUBUNGAN ANTARA KEMANDIRIAN BELAJAR DENGAN DISIPLIN SISWA. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 3(1), 26–30.
Noor, T. (2018). rumusan tujuan pendidikan nasional pasal 3 undang-undang sistem pendidikan nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 3(01).
Suharyanto, A. (2015). Pendidikan dan Proses Pembudayaan dalam Keluarga. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(2), 162–165.
Syam, A. R. (2017). Posisi Manajemen Kurikulum Dan Pembelajaran Dalam Pendidikan. Muaddib: Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(01), 33–46.
Uno, H. B. (2021). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Bumi Aksara.
Yasin, N., & Sutiah, S. (2020). Penerapan Nilai-nilai Tasawuf dalam Pembinaan Akhlak Santri pada Pondok Pesantren Miftahul Huda Gading Malang. Al-Musannif, 2(1), 49–68.